- Képzés összetevői
- Képzési csomagjaink
- Képzés formája
- GYIK
- Software Craftsmanship rövid eredete
- Ajánlott olvasmányok
Képzés összetevői

A heti rendszerességgel tartott Software Craftsmanship tréningek során az intenzív fejlődést elősegítve, modern technikákon keresztül rengeteg probléma alapú gyakorlat kerül feldolgozásra. Ezek szélesítik és mélyítik a fejlesztői alaptudást, illetve segítséget ad az önfejlesztési irányok meghatározásában. A képzés az alap programozói ismeretekre épít, azaz nem terjed ki az alapvető programozási elemek (ciklus, elágazások, verem, stb…) tanítására, ismétlésére.
A képzéshez kapcsolódik az önálló gyakorlás, ami által azonnal készség szintre kerül az átadott tudás. A rendszeres képzési alkalmak lehetővé teszik, hogy ne általános gyakorlatok, hanem az adott vállalat aktuális fejlesztési feladatain keresztül a tanultak tényleges átültetésre kerüljenek a napi munkavégzésbe. Ezen felül a képzések során az új gyakorlati tapasztalatok megosztásra, közös értékelésre és továbbfejlesztésre kerülnek. Ezzel biztosítva van a lehetőség, hogy valódi adaptáció történjen (szemben az egyszeri tréning lehetőségekkel). Tesszük ezt azzal a céllal, hogy folyamatosan fejlődjünk, professzionális szoftverfejlesztővé válhassunk.
A képzési tematika tartalmazza azokat az elméleteket és módszereket, amelyek a gyakorlati életben is működőképesnek bizonyultak. A bemutatásra kerülő technikák a mai modern szoftverfejlesztés legjobb gyakorlatai, amelynek eredete a 2000-es évekre nyúlik vissza (Extreme Programming), és a mozgalom reneszánszát éli, Software Craftsmanship néven terjed (Ha még nem ismered a mozgalom fő céljait, itt elolvashatod a Software Craftsmanship Manifesto-t).
Minden olyan a gyakorlatban hatékony és bevált témakör feldolgozásra kerül, ami a mai napig kimarad az egyetemi képzésből és a 2000-es évek után történt a szoftverfejlesztési tudományterületen. Ezeket az ismereteket és a módszereket egy strukturált képzési rendszerbe foglaltuk.
Képzési csomagjaink
| ALAP 10 alkalom |
|
| Elmélet | Videó |
| Professional Programmer | Clean Code |
| Modern Development Environment Infrastructure | Names++ |
| Test Levels | Functions |
| Pair Programming | Function structure 1. |
| Test Driven Development (TDD) | Function structure 2. |
| Software Craftsmanship | Form |
| Code Review | TDD 1. |
| Continuous Integration | TDD 2. |
| Basic Test Strategies | Architectures, Use Cases I. |
| Enterprise IT System | Architectures, Use Cases II. |
| Önálló gyakorlás | |
| Napi munkavégzés | |
| Extraként kérhető az Alap csomaghoz | |
| Clean Code DOJO 3 alkalom |
|
| Clean Code alap elvek és TDD gyakorlása KATA feladatmegoldás által, például: Poker kártya kiértékelés, Game Of Life | |
| Tapasztalataink szerint előnyös 4 alkalom után tartani a Clean Code DOJO közös szoftverfejlesztési gyakorlatot. Segíti a beépülést, illetve a gyakorlat hatására jobban érthetővé válnak a következő alkalmak | |
| Minimális önálló gyakorlás szükséges | |
| HALADÓ 21 alkalom |
|
| ALAP képzés 10 alkalma |
|
| Elmélet | Videó |
| Coding Guidelines | SOLID principles |
| Design Patterns | Simple Responsibility Principle |
| DevOps | Open-Closed Principle |
| Behaviour Driven Development | Liskov Substitution Principle 1-2. |
| Agile Architect | Interface Segregation |
| Enterprise Deployment | Dependency Inversion |
| Cloud System | SOLID Case Study |
| Fault Tolerant System | SOLID Components |
| Embedded System | Component Cohesion |
| Famous Failures in IT | Component Coupling |
| Developer as a Tester | Component Case Study |
| Önálló gyakorlás | |
| Napi munkavégzés | |
| Extraként kérhető a Haladó csomaghoz | |
| Komplex SOLID gyakorlat 5 alkalom |
|
| Példa alkalmazás fejlesztése SOLID elvek mentén, Use-Case-ek alapján |
|
| Csoportos szoftverfejlesztés. Tapasztalataink szerint előnyös vegyíteni a Haladó képzési alkalmakkal | |
| Minimális önálló gyakorlás szükséges | |
| MESTER 31 alkalom |
|
| ALAP képzés 10 alkalma |
|
| HALADÓ képzés 11 alkalma |
|
| Elmélet | Videó |
| Cégreszabott soft skill képzés (IT Mentor, Feedback adás, stb) vagy Programozási gyakorlat (Coding Dojo) |
Design Patterns |
| Factories | |
| Strategy & Template Method Patterns | |
| Finite State Machines and The State Pattern | |
| SMC Parser | |
| SMC Generator | |
| The Observer Pattern | |
| Pile O’Patterns | |
| Pattern Roundup | |
| Pattern Apocalypse | |
| Önálló gyakorlás | |
| Napi munkavégzés | |
Képzés formája
Egy alkalom a következő módon épül fel:
- Elmélet magyar nyelven (igény szerint angolul)
- Videók angol nyelven
- A napi munkavégzés és gyakorlás során tapasztalt tanulságok megosztása
- Általában külső helyszínen
Nyelvismeret:
- Előadásokhoz magyar vagy angol
- Videókhoz angol
Felépítés:
- Elméleti oktatás
- Videós tartalom feldolgozása
- Workshop
Időtartam:
- Ajánlott hetente 3,5 óra (20 percnyi szünettel), melyek az optimális és intenzív fejlődést nyújtják
- Alternatíva kéthetente 3,5 óra (20 percnyi szünettel), kevésbé intenzív, de jobban hasznosítható a tudás, mint egy-két napos képzés esetében
Szükséges eszközök:
- Projektor / TV
- Hangfalak
- Whiteboard / Flipchart
- Post-it, Toll
GYIK
Honnan tudom, hogy fogok újat tanulni?
- Bármikor tudnál adni az ügyfélnek egy friss szoftververziót, úgy hogy komfortosnak éled meg?
- Mennyi fejlesztési mintát (design pattern) ismersz és használsz a mindennapokban?
- Hogyan tudnád drasztikusan javítani a jelenleg fejlesztendő szoftvered minőségét?
- Hogyan méritek az ügyféltől érkező panaszokat és ezek alapján milyen javaslatokat tesztek, hogy a jövőben ez ne forduljon elő?
- Munkaidőd hány százalékában írsz automatikus teszteket?
- Szoktatok rendszeresen Refactoring-ot végezni?
- Melyek a Pair Programming szabályai?
- Hogyan működik nálatok a DevOps?
Hogyan jelentkezhetek?
- Kérünk, hogy a http://softwarecraftsmanship.hu/kapcsolat/ oldalon a formon keresztül vagy keress minket a +36-30-555-9239 telefonszámon.
Egyedül is jelentkezhetek?
- Igen, de a létszám minimumnak teljesülnie kell, amiről értesítünk.
Mi az a minimális fő, aminél megtartásra kerül a képzés?
- 7 fő.
Munkaidőn kívül is van lehetőség a képzésen részvételre?
- Esti időpontokban is indulnak képzéseink.
Mennyi időt vesz el a tanfolyam és a felkészülés?
- Az egyes alkalmak 3,5 órásak, a felkészülés szintén megközelítőleg 3 óra gyakorlatot vesz igénybe, mely a mindennapi munkavégzésbe épül be (Például Pair Programming technikával végeztek el egy fejlesztési feladatot).
Probléma, ha hiányzom egy képzési alkalomról?
- Tapasztalatok szerint 10% kihagyásnál még követhető, e fölött érdemes egyénileg utána olvasni a témáknak. Így a következő alkalmak élvezhetőek maradnak.
Software Craftsmanship rövid eredete
A Software Craftsmanship mozgalom célja, hogy a fejlesztők rendszeresen gyakorolják és fejlesszék a tudásukat különböző módszerek segítségével.
Az informatika forradalmának kezdetétől egészen az 1990-es évekig a fejlesztőket olyan kiváltságos emberek csoportjának tekintették, akik értenek a számítógépekhez és a szoftverek készítéséhez, mára ez azonban nagymértékben megváltozott. Napjainkban sokkal könnyebb hozzáférni a szoftverkészítéshez szükséges tudáshoz, így a professzionális szoftverfejlesztésnek mindenképpen magasabb szintre kell helyezni azt a bizonyos lécet. Ennek alapja a tudatos fejlődés és gyakorlás, amihez segítséget nyújt a Software Craftsmanship mozgalom.
Ajánlott olvasmányok
![]() |
|
Robert C. Martin – The Clean Coder A Code of Conduct for Professional Programmers (“Túlélőkönyv programozóknak” címmel magyarul is megjelent) |
![]() |
| Robert C. Martin – Clean Code
A Handbook of Agile Software Craftsmanship (“Tiszta kód” címmel magyarul is megjelent) |
![]() |
|
Erich Gamma – Design patterns Elements of reusable object-oriented software |
![]() |
|
Michael C. Feathers – Working Effectively with Legacy Code |
Vegye fel velünk a kapcsolatot. |
| Manifesto | Fejlesztőknek | Vezetőknek | Kapcsolat |








